Små företag driver ekonomisk tillväxt. De skapar mer än jobb. Små företag skapar möjligheter för individer att bygga en ekonomisk trygghet för sig själva och nästa generation av sina familjer.
Marknadsinflytande
Storleken i sig kan vara en fördel för stora företag. Till exempel så kan en stor återförsäljare som köper stora mängder varor från leverantörer kräva bättre villkor än ett litet företag som köper några få enheter åt gången. Små företag upplever ofta att de inte har lika tillgång till det kapital de behöver. Stora företag kan få bankfinansiering till förmånliga villkor medan små företag ofta måste vända sig till rika individer – änglainvesterare – för en relativt dyr aktiefinansiering.
Innovation
Storlek kan vara en nackdel när det kommer till innovation – att komma på och kommersialisera nya idéer. Små företag är kvicka. Ägaren kan fatta snabba beslut snarare än att behöva manövrera genom lager av byråkrati för att gå vidare med en idé. Små företag är närmare sina kunder. En småföretagare kan interagera med kunder dagligen, vilket ger kontinuerliga möjligheter att ta reda på hur man bäst kan möta kundernas behov och förväntningar.
Arbetsmiljö
Stora företag har väldefinierade policyer och rutiner. Stora företag har också en företagskultur – värderingar, beteendenormer och standarder för hur medlemmar i organisationen förväntas interagera med varandra. Individer som arbetar i ett stort företag måste passa in i företagskulturen och hantera den policy som finns. I ett litet företag måste ägaren – som ofta är grundaren – många gånger definiera alla policyer och ange tonen för företagskulturen. För många småföretagare är detta en av de attraktiva aspekterna av att äga ett företag — att kunna sätta reglerna snarare än att följa dem som fastställts av andra.
Risk och belöning
Om en småföretagare snabbt kan expandera sin verksamhet – mätt med intäkter och andel av marknaden där han verkar – har han möjlighet att skörda en betydande belöning när han så småningom säljer verksamheten. Denna potentiella belöning kommer dock med en avsevärd risk eftersom små företag ibland misslyckas, eller växer så långsamt att företaget inte kan säljas för en betydande summa. En småföretagare har total anställningstrygghet – förutsatt att företaget överlever – medan anställda i stora företag alltid riskerar att bli uppsagda under tuffa ekonomiska tider.
Likviditet
Ägande i ett litet företag är inte en likvid investering. I likhet med en husägare som säljer ett hem, måste en småföretagare hitta en köpare för sitt ägarintresse i företaget för att få ut sina pengar. Processen att sälja ett företag kan ta många månader – om en köpare kan hittas alls. Chefer för stora publika bolag som äger aktier i verksamheten kan snabbt sälja sina aktier på de offentliga börserna.