Blogg

Jobbfördelar med att bli entreprenör

Att vara entreprenör är inte lätt, men fördelarna med att byta från ett heltidsjobb som anställd till att bli entreprenör har ett antal fördelar. Arbetet som krävs för att bli en framgångsrik entreprenör ska dock aldrig underskattas; Men belöningarna för vissa människor som bestämmer sig för att driva sina egna företag överstiger vida vad de någonsin kunde ha hoppats på i en roll som anställd. Därför finns det många konkreta och immateriella jobbfördelar med att bli en företagare.

Visioner

En av anledningarna till att entreprenörer drömmer om att äga ett företag är att det ger dem möjlighet att förverkliga sina visioner. Även om det kanske är ett banalt uttalande, är en av egenskaperna hos en entreprenör förmågan att förvandla en vision eller dröm till en affärsmodell, utveckla en strategisk plan och följa de steg som stödjer den strategiska planen. Entreprenörer som tidigare har varit anställda i jobb som begränsat deras kreativitet uppskattar chansen att äntligen få arbeta i en roll som belönar deras kreativitet.

Flexibilitet

De flesta jobb kräver att anställdas arbetsuppgifter och ansvar möter arbetsgivarens behov med liten eller ingen flexibilitet. Att vara entreprenör tillfredsställer de dem som vill ha flexibilitet och frihet i sina liv. Flexibilitet är inte detsamma som ett bristfälligt förhållningssätt till arbetsansvar; entreprenörer har dock förmågan att arbeta när de vill och så länge de vill för att främja sina affärsmål. I en företagsmiljö eller typisk affärsmiljö bestäms reglerna för när man ska arbeta och hur snabbt man ska arbeta i allmänhet av företaget och inte av den anställde.

Finansiellt

Det krävs tid för att entreprenörens vision ska bli en lönsam satsning; dock kan de ekonomiska belöningarna från att äga ett företag vida överstiga en lönecheck och en årlig bonus. De ekonomiska belöningarna kommer dock inte utan extraordinärt engagemang och drivkraft. Entreprenörer som upplever en överväldigande ekonomisk framgång i att utveckla en produkt, tjänst eller idé som de har drömt om i flera år; är tack vare hårt arbete, expertis, energi och fokus, tillsammans med en välkonstruerad affärsplan för att nå sina affärsmål. Förutom ekonomiska belöningar som är ett resultat av företagsframgångar, finns ett antal skattefördelar tillgängliga för företagare som inte är tillgängliga för personer som arbetar för någon annan.

Exponering

Entreprenörer kan också få möjligheter att träffa människor som de sannolikt aldrig skulle stöta på om de stannade kvar i sina jobb som anställda i ett annat företag. Med tanke på det ansvar entreprenörer har inom alla affärsområden, finns det många fler möjligheter att interagera med kunder, klienter, leverantörer och till och med deras konkurrenter. Denna typ av exponering utökar en entreprenörs nätverk, och ett utökat nätverk kan så småningom leda till en ännu större affärsframgång.

Tillfredsställelse

Företagare och entreprenörer i allmänhet söker något utöver en ekonomisk framgång, förmågan att föreställa sig en livslång dröm och den flexibilitet som följer med att äga ett företag. Tillfredsställelse – i många olika former – är en annan jobbfördel med att bli entreprenör. Tillfredsställelse kan komma från en inneboende önskan att göra bra ifrån sig självständigt och inte bara från de omdömen som en handledare ger under årliga prestationssamtal. Tillfredsställelse kan vara i form av erkännande från andra för att skapat ett företag som tillhandahåller en välbehövlig produkt eller tjänst, eller det kan vara det erkännande en entreprenör får av att övervinna utmaningarna med att bli en framgångsrik företagare.

Definitioner på affärsframgång

De ekonomiska belöningarna som kommer från att lyckas i affärer är naturligtvis viktiga för många entreprenörer och är nyckelfaktorer för att motivera dem att arbeta hårt och ta enorma risker. Men om framgång kan definieras som de känslor av tillfredsställelse och fullbordan du har när din affärskarriär är över, så har framgång andra dimensioner som för många företagsägare är lika betydande, eller mer, än monetära belöningar.

Personlig

För entreprenörer kommer en stor tillfredsställelse från skapelseprocessen – att börja med bara en idé och bygga något som håller. Det finns stolthet över ägandet av att se ditt efternamn på företaget. Att framgångsrikt möta utmaningar och som ett resultat hitta färdigheter och styrkor som du inte trodde att du hade – det här är definitivt aspekter av personlig framgång i affärer.

Finansiell

Framgångsrika företag ger en betydande avkastning på investeringen till de aktieägare som riskerade sitt kapital i satsningen. Grundarna av företaget, som i allmänhet också är aktieägare, kan skapa välstånd för sina familjer och trygghet för sin framtid, samt njuta av en mer välbärgad livsstil. De mäter framgång genom att kunna ge sina barn ett bättre liv än de själva hade när de var unga.

Social

Företagare mäter också framgång efter det goda de åstadkommer för samhället. Vissa har specifika sociala mål, som att förbättra miljön eller ge barn utbildningsmöjligheter genom de produkter och tjänster de erbjuder. Andra har ett mycket stort engagemang för att ge till välgörenhet och att vara goda samhällsmedborgare. Filmstjärnan Paul Newmans företag, Newman’s Own Inc., som tillverkar och marknadsför en mängd olika konsumentprodukter, distribuerar alla sina vinster efter skatt till välgörande ändamål. Företagets välgörenhetsstiftelse har donerat mer än 300 miljoner dollar, enligt deras hemsida.

Livslängd

Med antalet företag som misslyckas eller börjar starkt för att bara snubbla på den konkurrensutsatta marknaden några år senare, är ett annat mått på affärsframgång förmågan att upprätthålla framgång i den turbulenta, ständigt föränderliga affärsvärlden. Bokförläggaren John Wiley & Sons startade 1807 som ett litet tryckeri i New York City. Tvåhundra år senare, 2007, var företagets intäkter mer än 1 miljard dollar, enligt företagets hemsida. Företaget har framgångsrikt kunnat anpassa sig till förändringar i läsarnas smak men också till de tekniska förändringarna i förlagsbranschen – i mer än två århundraden.

Kundnöjdhet

Att hjälpa kunder att lösa ett problem – det är anledningen till att många av de produkter och tjänster vi använder varje dag skapades. För företagare är det en av de motiverande faktorerna som får dem att arbeta outtröttligt med att utveckla ännu bättre lösningar för att se att deras produkter på ett betydande sätt gjort sina kunders liv bättre. Beröm från nöjda kunder ger en känsla av prestation som för vissa företagare är lika viktig som de ekonomiska belöningarna de tjänar.

Medarbetarnöjdhet

Tidningen ”Fortune” publicerar årligen en lista över vad den anser vara de 100 bästa företagen att arbeta för, men tusentals företagare behöver inte ett erkännande av media för att veta att de har prioriterat att ta väl hand om sina anställda. De ser det i hur hårt deras anställda arbetar, hur engagerade varje medlem i deras team är för organisationens mål. De mäter denna aspekt av affärsframgång i hur många anställda som stannar i företaget i fem eller tio år eller mer – ibland hela karriären.

Icke-finansiella mål som ett företag vill uppnå under de första verksamhetsåren

Alla företag bör sätta upp mål. Som en del av planeringen fastställer ledningsgruppen mål för den närmaste tiden, det kommande året, samt på längre siktet, de kommande tre till fem åren. Att ha mål på plats hjälper ledningsgruppen att fokusera på de operativa steg den måste ta och de resurser den behöver för att nå dessa mål. Att nå viktiga icke-finansiella mål förbättrar företagets möjligheter att nå viktiga finansiella mål som intäkter och lönsamhet.

Kundnöjdhet

Att uppnå en hög grad av kundnöjdhet – och att förbättra den nivån varje år – borde vara ett viktigt mål för alla företag. Att hålla kunderna nöjda ger möjlighet till återkommande affärer. Nöjda kunder kommer sannolikt att berätta för sina vänner eller bekanta om den positiva upplevelse de hade, vilket genererar ytterligare kunder. När det gäller ett företag som säljer till andra företag kan det vara avgörande att kunna ge rekommendationer från tidigare nöjda kunder för att avsluta en försäljning med nya kunder.

Planerings- och rapporteringssystem

Ledningsgruppen för ett nystartat företag skapar en affärsplan som företaget ska presentera för möjliga investerare eller långivare, som också tjänar till att vägleda dem när de bygger företaget, ungefär som en ritning i ett byggprojekt. När företaget växer måste planeringsprocessen pågå, inklusive att regelbundet samla information om konkurrenskraftig aktivitet och jämföra faktiska resultat med prognostiserade siffror på minst kvartalsbasis. Att genomföra och förfina stegen i affärsplanen kan räknas som icke-finansiella affärsmål. Affärsplanen kommer också att ge dig en uppfattning om icke-finansiella resultatindikatorer, såsom marknadsplaner eller forsknings- och utvecklingsplaner.

Utbildning och utveckling av anställda

Intäktstillväxt och affärsexpansion skapar oundvikligen ytterligare komplexitet och ansvar för ledningsgruppen. Ge befintlig personal utbildningsmöjligheter för att förbättra sina färdigheter och förmågor som chefer. Se till att varje nyckelmedarbetare skapar en karriärutvecklingsplan för att säkerställa att de förvärvar de färdigheter som behövs för att vara en del av teamet när företaget växer.

Långtidsseende

I början är ett nystartat företags största angelägenhet att överleva, att framgångsrikt kunna lansera företaget inom ramen för de ekonomiska resurser det har och att nå ett positivt kassaflöde så snart som möjligt. När företaget kommer ur denna inledande fas bör ledningsgruppen börja fundera på hur företaget kommer att utvecklas på längre sikt. Överväganden inkluderar nya marknader företaget kan komma in på eller ytterligare produkter som kan utvecklas. Målet bör vara att skapa en företagsomfattande betoning på att identifiera möjligheter som dyker upp så att företaget kan utöva dem innan konkurrenterna gör det.

Policyer och procedurer

Ett litet företag behöver kanske inte ha detaljerade policyer och rutiner nedskrivna. Men i takt med att företaget expanderar blir det av högre prioritet att dokumentera arbetsflöden och metoder och formulera företagets policy. Nyanställda behöver vägledning om företagets affärsfilosofi, företagskulturen och vad du förväntar dig av dem så att de kan träda in och bli omedelbart effektiva. Den ursprungliga ledningsgruppen kan blandas och deras gamla befattningar fyllas med personer utanför företaget. Behovet av denna dokumentation är ett tecken på att företaget har lämnat startfasen och befinner sig i ett riktigt expansionsläge.

Samhällsengagemang

Icke-ekonomiska mål för ett företag inkluderar ofta att bidra med tid och ekonomiskt stöd för att förbättra livskvaliteten i deras samhälle – att vara en god företagsmedborgare. Detta stöd kan innefatta att sponsra välgörenhetsevenemang och uppmuntra anställda att engagera sig i värdiga ändamål. Inledningsvis kan målen för samhällsengagemang vara blygsamma när det gäller engagemang i kronor räknat. Men alla ansträngningar att engagera sig i samhället och välgörenhetsevenemang kan förbättra företagets rykte och ge dess varumärke en ytterligare exponering.

Belöningar till medarbetare

Nedanstående är några förslag på belöningar till medarbetare?

Anställda i många företag har kommit att förvänta sig bonusar, speciella gåvor eller utmärkelser för ett väl utfört arbete. Även om dessa yttre belöningar kan motivera vissa arbetare, har företaget i regel bara möjligheten att belöna ett begränsat antal arbetare åt gången. Inneboende belöningar är inte beroende av kontanta bonusar eller speciella utmärkelser och är inte begränsade till ett utvalt antal anställda.

Om belöningar

Inneboende belöningar innebär att hjälpa anställda att hitta framgång och arbetstillfredsställelse inifrån. Inneboende belöningar hjälper till att bygga upp förtroende för en anställd och hans förmåga att bli framgångsrik på arbetsplatsen. Medan kontanta belöningar ger en tillfällig tillfredsställelse, skapar andra typer av belöningar en långvarig tillfredsställelse hos en anställd och skapar en attityd av framgång på hela arbetsplatsen. Medan inneboende motivation till stor del kommer inifrån en person, har företag förmågan att designa en arbetsplats som leder till att anställda är motiverade och upplever inneboende belöningar.

Målsättning

Att uppmuntra anställda att sätta mål och att nå dem ger inneboende belöningar och motivation. Ett företag bör kräva att alla anställda sätter upp mål när det gäller en personlig utveckling på jobbet, utbildning och slutförande av projekt. Ge medarbetarna utbildning i hur man sätter upp mätbara mål och uppmuntra dem att sätta en mängd olika kort- och långsiktiga mål. Ge medarbetarna information om företagets mål också för att få dem att känna att de alla arbetar mot en större sak. När anställda når mål och sätter upp nya mål kommer de att få inneboende belöningar och öka sin motivation.

Lagarbete och samarbete

Utveckla en miljö av lagarbete och samarbete, uppmuntra anställda att arbeta tillsammans för att slutföra projekt och komma på lösningar på företagsproblem. Att vara en del av ett team och känna en känsla av tillhörighet ger arbetarna inneboende belöningar eftersom det ger en starkare känsla av mening och ansvar. När en arbetare verkar sakna motivation, kommer andra teammedlemmar att arbeta för att uppmuntra den arbetaren och få honom att känna sig som en viktig del av teamet och bygga upp hans självkänsla och självförtroende.

Meningsfullt arbete

Känslan av att en anställd gör ett meningsfullt arbete varje dag skapar en inneboende belöning. Företag måste betona vikten av varje position i företaget och utveckla en inställning att varje position, från vaktmästare till VD, är väsentlig för företagets välmående. Att involvera företaget i samhällstjänster och frivilliga initiativ kan också ge inneboende belöningar för arbetare. Även om man spenderar lite tid på att arbeta med välgörenhet eller samhällsprojekt som kanske inte direkt relaterar till företagets verksamhet, kommer det att bidra till att förbättra företagets image i samhällets och de anställdas medvetande. Anställda kommer att utveckla inneboende belöningar från tjänsten för att motivera dem att fortsätta arbeta hårt för företaget.

Positiv kommunikation

Att skapa en positiv miljö och uppmuntra anställda att kommunicera positivt med varandra bidrar till att ge arbetarna inneboende belöningar. En anställd som ständigt får höra ”ditt arbete är inte tillräckligt bra” kommer sannolikt inte att uppleva inneboende belöningar och motivationer. Att ge anställda en klapp på axeln eller säga ”bra utfört jobb” kommer att ge omfattande inneboende belöningar. Att börja kritik med ”du är på rätt väg, men här är några områden att förbättra” eller att börja med de positiva delarna kommer att motivera anställda att fortsätta arbeta mot ett mål eller försöka slutföra en uppgift.

Skäl att bli entreprenör

För vissa är att arbeta på ett typiskt nio-till-fem-jobb ett tillfredsställande sätt att försörja sig. Men för andra kan en medfödd entreprenörsanda leda dem in på en väg till egenföretagande eller åtminstone skapa en önskan att starta ett företag. Det finns olika anledningar som kan leda till att någon blir företagare.

Inga inkomstbegränsningar

Om du alltid har arbetat för någon annan så vet du att din arbetsgivare bestämmer din inkomstnivå. Även om ett bra jobb kan ge dig en ansenlig löneförhöjning, så bestämmer din arbetsgivare fortfarande det faktiska beloppet. Som företagare finns det inga gränser för vad du kan tjäna. Istället bestäms din inkomst av faktorer som värdet av din affärsidé för andra, hur bra du marknadsför, hur skicklig du är på att leda ett företag och hur hårt du arbetar.

Lämna karriärjakten

För vissa människor kan det bli jobbigt att gå upp vid samma tid varje dag, stå ut med rusningstrafiken på bilresan till och från kontoret, göra samma jobb på samma plats dag efter dag och ha lite tid att spendera med familjen. Genom att bli entreprenör kan du ha lyxen att skapa ett flexibelt arbetsschema som gör att du kan delta i dina barns fotbollsmatcher och danskonserter. Om du väljer en affärssatsning som gör att du kan arbeta hemifrån kan du undvika arbetspendlingen helt och hållet.

Implementera en idé

Kanske har du kommit på en idé till en produkt eller tjänst som ingen annan har tänkt på och som kan göra människors liv enklare. Genom att omsätta din idé genom att starta ett företag kan din idé hjälpa människor samtidigt som du får chansen att tjäna en betydande inkomst.

Fly från dysfunktionella arbetsplatser

Du kanske arbetar på en plats där kontorspolitiken förbjuder dig från karriäravancemang, eller så upplever du en miljö där medarbetarna inte kommer överens. Du kan också uppleva svårigheter att hantera din handledare. Som företagare behöver du inte leva med dessa dysfunktionella arbetsplatser längre.

Att jaga en passion

Du kan vara en kreativ person som arbetar i en ”icke-kreativ” karriär. Till exempel kan en revisor kanske vara en konstnär eller författare i hjärtat. Genom att bli entreprenör kan du göra dessa typer av karriärer på frilansbasis. Om du föredrar det kan du till och med utöva din passion på deltid tills du kan generera en heltidsinkomst.

Vad får människor att starta ett företag?

Att starta ett eget företag kräver pengar, många timmars hårt arbete, tålamod och förståelsen för att du kanske inte tjänar en massa pengar det första eller två första åren, eller att ditt företag kanske kan misslyckas totalt. Enligt tidningen Entrepreneur stänger cirka 30 procent av småföretagen sina dörrar inom de första två åren, och hälften kommer att misslyckas under det femte året.

Trots dessa nyktra siffror startar otaliga människor fortfarande sina egna företag varje år. Att förstå några vanliga orsaker som driver entreprenörer att starta företag på egen hand hjälper dig att avgöra om det är värt risken att vara din egen chef.

Ökad kontroll över framgång

En entreprenör är ibland motiverad att starta ett företag eftersom han kanske känner att han kommer att bli mer framgångsrik om han kan kontrollera sitt eget öde. Han har en vilja att engagera sig i alla aspekter av företagets verksamhet. Företagaren vill vara en del av produktdesignteamet, försäljning, marknadsföring, ingenjörskonst och produktion.

En entreprenör har ett mycket specifikt sätt som han tycker att ett framgångsrikt företag bör drivas, och detta motiverar entreprenören att starta eget och engagera sig direkt.

Gör det personligt

En entreprenör kan känna att det kan bli väldigt opersonligt att göra affärer med ett stort företag eller arbeta för ett större företag. Drivkraften att starta ett företag kommer från önskan att sätta en personlig prägel på att göra affärer igen. Entreprenörer får arbeta direkt med sina kunder, till skillnad från företagsanställda som ofta bara interagerar med andra medarbetare.

Vara ansvarig

Vissa entreprenörer startar sitt eget företag för att de vill vara sin egen chef och ansvara för all den dagliga verksamheten i ett företag. Entreprenören vill vara den som fattar de viktiga affärsbesluten, bestämmer i vilken riktning företaget ska ta, arbetar med produktutveckling och marknadsföring och ansvarar för varje aspekt av företagets verksamhet.

Förbättra privatekonomin

Vissa företagare drivs att starta eget företag av ekonomisk nödvändighet. Om ett jobb inte ger tillräckligt med inkomst, kan en företagare starta ett sidojobb för att generera extra inkomster som kan förvandlas till ett heltidsföretag. Detta händer ofta när folk inser att det inte är så dyrt eller svårt att starta eget företag.

En känsla av fullbordande

Att veta att du skapat ett framgångsrikt företag och får respekt från vänner och affärsbekanta är faktorer som motiverar en person att bli entreprenör. De känner att de erbjuder en värdefull service till sina kunder, och de är stolta över att göra det bästa möjliga jobbet. Många entreprenörer ger tillbaka till sina samhällen genom donationer till välgörenhet och genom att delta i välgörenhetsevenemang. Denna känsla av prestation och stolthet är en viktig faktor för att starta ett företag.

Varför företagare har ett starkt incitament

Affärsframgång kan mätas på många sätt. Vissa entreprenörer ser till vinsten medan andra ser mer till att de har en känsla av lycka i sina arbetsliv. Ofta är det en kombination av många faktorer. Företagsägare har massor av anledningar att sträva efter att nå framgång, som att kontrollera sina egna öden, ge en bekväm livsstil och hålla kontakten med sin passion.

Personlig tillfredsställelse

Många entreprenörer startar företag för att de har en passion för det. Vissa företagare kan vara flyktingar från företagsvärlden och letar efter en större kontroll över riktningen för sina liv. Att sträva efter framgång innebär att förlänga verksamhetens livslängd och att hålla kontakten med sin passion på lång sikt. Denna känsla av personlig tillfredsställelse är det som driver många entreprenörer.

Avkastning på investeringar

Att starta ett företag kräver en betydande investering av tid, pengar och resurser. Företagare måste arbeta hårt för att betala tillbaka den investeringen. Det kan innebära att man betalar tillbaka personliga eller familjemedel som använts för uppstarten eller att man betalar tillbaka ett banklån eller pengar som investerats av riskkapitalister. Att bli skuldfri är en stark motivation för att lyckas i ett företag. Belöningen är att se en avkastning på den tid och ansträngning som investeras i att få igång ett företag och få det att växa.

Vinstmotiv

Företag håller sig vid liv genom att producera tillräckligt med intäkter för att täcka utgifter och driftskostnader. Utöver att nå noll så strävar ägarna efter att göra en vinst. Den vinsten kan ge ekonomisk trygghet till företagsägaren, slussas tillbaka in i verksamheten för att företaget ska växa, till fler anställda och expandera till nya områden. Vissa företag förvandlar ibland även dessa vinster till välgörenhetsdonationer till organisationer.

Prestige

Att vara chef för ett framgångsrikt småföretag erbjuder prestige och en roll i samhället. Entreprenörer kan bli erkända experter inom sitt område, få medieexponering och engagera sig i samhällsorganisationer. Vissa ägare åtnjuter denna typ av erkännande och använder det i sin tur för att bygga upp kundbasen för sina företag. Det kan vara en stor källa till stolthet och prestation som hjälper en företagare att definiera sina livsmål.

Vård av anställda

Företagsägare med anställda bär ansvaret att tillhandahålla inkomster för sina arbetare så att de kan försörja sig själva och sina familjer. Många företagare tar på sig detta som ett personligt uppdrag att fortsätta tillhandahålla förvärvsarbete för sin personal. Att sträva efter ett framgångsrikt företag innebär också att få in större intäkter som kan användas för att belöna anställda med löneförhöjningar och behålla bra arbetare genom att erbjuda konkurrenskraftiga löner och förmåner.

Vilken typ av ansvar har en enskild firma för skulder?

Att starta ett eget företag har en del juridiska konsekvenser som kan påverka din privatekonomi. När du väljer att börja med affärer som enskild firma byter du ut vissa juridiska skydd mot den enkla etableringen och hanteringen som en enskild firmas kännetecken av jämfört mot andra typer av affärsstruktur. Företagens skulder kan innefatta utestående räkningar för driftskostnader, lån som du tagit för att starta verksamheten och domar som fälls mot verksamheten om du eller dina anställda varit oaktsamma på något sätt.

Definition

Enskild firma är en näringsverksamhet som bedrivs under ägarens namn och personliga ansvar. Som ett resultat krävs det inte att man lämnar in lika mycket pappersarbete till staten för att bilda eller licensiera verksamheten, så länge som ägaren driver den under sitt eget juridiska namn. Att använda ditt eget namn för att göra affärer låter allmänheten veta vem som är ansvarig om det är så att det finns ett problem.

Personlig trovärdighet

Enskild firma är personligt ansvarig för företagens skulder. Om ett företagskonto är brottsligt kan en borgenär verkställa en dom mot tillgångar som du har utsett för företaget och dina personliga tillgångar, inklusive dina familjebankkonton och ditt hus. Dessutom drivs en enskild firma vanligtvis under ägarens personnummer, så förfallna företagsskulder kommer att dyka upp på din personliga kreditupplysning. Personligt ansvar är ett utmärkande kännetecken för en enskild firma och gör denna typ av företagsstruktur farligare ekonomiskt om ditt företag misslyckas.

I värsta fall

En enskild firma är inte en oberoende juridisk person som ett aktiebolag. Alla företagstillgångar tillhör dig som ägare, alla skulder står i ditt namn och alla företagsintäkter är din personliga inkomst som redovisas på din individuella inkomstdeklaration. Det innebär att du inte kan göra en företagskonkurs för en enskild firma. Om ditt företag misslyckas och företagets kostnader överstiger din betalningsförmåga, är ditt enda alternativ att ansöka om en personlig konkurs. Personlig konkurs kan lösa dina osäkrade företagsskulder, men det kommer att påverka din personliga kreditvärdighet.

Överväganden

Det är lätt att starta företag som en enskild firma. I de flesta fall är allt du behöver göra att börja göra affärer och du är en enskild ägare. Den enkla lösningen kan dock komma med betydande juridiska konsekvenser längre fram, som kan motverka de initiala fördelarna. Enmansföretag är vanligtvis lämpliga för personer som är engagerade i serviceinriktade företag som inte drar på sig betydande företagsskulder, såsom fotografer och personliga tränare. Mer komplicerade företag som ingår komplexa skyldigheter som att köpa inventarier på kredit, underteckna ett kommersiellt hyresavtal eller rekrytera anställda, tenderar att vilja ha det begränsade ansvarsskydd som erbjuds av en aktiebolagsstruktur. Ett begränsat ansvar begränsar då ditt ansvar för företagsskulder till den summa pengar du har investerat i verksamheten.

Är du redo att starta ett eget företag?

Hur bestämmer du dig för om du vill starta ett företag själv?

Att ta steget in i entreprenörskap kan vara en spännande men ändå ganska så skrämmande upplevelse. Möjligheten att fatta egna beslut, fullfölja dina drömmar och så småningom uppnå en ekonomisk frihet kan vara tillräckligt för att inspirera dig att ta det första steget. Men för varje möjlighet finns det en lika övertygande nackdel. Den nya entreprenören går vanligtvis in i en värld som helt saknar en ekonomisk trygghet, den består av långa arbetsdagar och kräver förändringar i praktiskt taget varje aspekt av hans liv. Så innan du startar ett företag själv, överväg noggrant om du är beredd att möta utmaningarna som du kommer att ställas inför.

1. Bedöm dina styrkor och svagheter

Framgångsrika entreprenörer är självstartare och självgående. Det finns ingen chef som talar om för dem vad de ska göra och inga skriftliga rutiner att följa. Att driva ett eget företag kräver motivation, energi och driv. Du måste vara beredd att arbeta så lång tid som det tar för att få jobbet gjort och att fatta alla beslut på vägen.

2. Lista dina färdigheter och expertis

För att lyckas måste du tillämpa expertis på alla aspekter av ditt företag, inklusive försäljning, marknadsföring, inköp, budgetering, planering, kostnadskontroll, produktion och ekonomi. Om du saknar kompetens inom ett visst område, överväg att köpa kompetensen genom att till exempel anlita en revisor eller en marknadskonsult. Alternativt kan du genomgå en lämplig utbildning för att stärka din kompetens.

3. Se över din ekonomiska ställning

Räkna inte med att få en inkomst från verksamheten under minst ett år. Ta fram en personlig budget och bestäm hur mycket du kommer att behöva för att leva. Bestäm om du har tillräckligt med besparingar – eller en andra inkomstkälla – för att täcka dina levnadskostnader. Fastställ hur mycket kapital du sannolikt behöver för att starta företaget. Om du inte har kapitalet tillgängligt, fundera över var och hur du kommer att kunna samla in pengarna.

4. Diskutera dina planer med familjemedlemmar

Ett nytt företag kommer att påverka både din tid och din ekonomi. Förklara hur familjelivet sannolikt kommer att förändras både i den närmaste framtiden och framöver. Undvik att måla upp en överoptimistisk bild och var beredd att lyssna på rädslor och förslag.

5. Utvärdera din affärsidé

Undersök om det finns en marknad för din föreslagna produkt eller tjänst. Undersök kundernas behov och konkurrenternas erbjudanden. Uppskatta den tid det tar att få ut din produkt eller tjänst på marknaden och när du kommer att börja få försäljningsintäkter. Ta fram ett utkast till en affärsplan baserat på din forskning och dina förutsägelser.

6. Nätverka med småföretagare i ditt område

Be dem beskriva sina utmaningar såväl som sina triumfer. Gå på seminarier och kurser om entreprenörskap. Samla så mycket information du kan.

7. Identifiera och lista alla för- och nackdelar med att starta ett företag

Ta hänsyn till dina personliga egenskaper, färdigheter, ekonomiska ställning, livsstilsförväntningar och familjebehov. Dokumentera dina kort-, medel- och långsiktiga mål – både personliga och professionella – och överväg, sammantaget, om dessa bäst uppnås genom entreprenörskap eller en anställning.

Det krävs engagemang för att företaget ska bli en framgång

Att starta ett företag kräver en entreprenörsanda och viljan att se en idé bli verklighet. Att få företaget att bli framgångsrikt kräver engagemang – mycket av det. En mängd saker kan utgöra hinder för ett företag: finansiella utmaningar, konkurrens, marknadsfluktuationer, brist på arbetskraft. Att driva ett företag är mer än ett heltidsjobb; det krävs fysiskt, känslomässigt och andligt engagemang dygnet runt.

Pengar

Många nya företagsägare avstår från en lön tills de ser en avkastning på sin investering. Under tuffa tider kan det krävas mer än så, kanske att refinansiera ett hem, sälja av en del av verksamheten eller ge upp lyx som en andra bil eller semester – vad det än krävs för att hålla verksamheten flytande.

Tid

En framgångsrik företagare går inte efter en klocka eller arbetar en typisk åttatimmarsdag. Det är ett stort engagemang och tar massor av tid, särskilt när ett företag är nytt, att fokusera på att växa och underhålla företaget. Även när du inte är fysiskt i företagets lokaler kommer du ofta vara upptagen av tankar på arbetsfrågor, långsamma leveranser, att genomföra en marknadsplan, hur man utökar utställningsgolvet för att presentera nya produkter eller otaliga andra detaljer.

Energi

Att äga ett företag kräver hårt arbete, ibland kallat ”svettkapital”. Detta inkluderar att göra det som behöver göras, oavsett om det är inventering, bygga lagerhyllor, göra en ombyggnad, ta hand om löneadministration eller ett möte med leverantörer. Att oroa sig för bemanning, vinster, aktier och andra frågor tar också energi. Du måste också se till att hålla dig frisk och fokuserad för att ge verksamheten den energi den kräver.

Känslor

Att förbli engagerad och behålla den gnista av motivation som först fick dig att vilja starta ett företag är särskilt viktigt när du står inför problem som gör att du börjar ifrågasätta dina skäl till att starta ett företag. Engagera dig för dina mål och vision för företaget och tro på potentialen i ditt företag.

Kreativitet

Engagera dig från början med att ha ett öppet sinne och välkomna nya idéer och teknik. Stelt tänkande leder till en stagnerande verksamhet. Om du vill att ditt företag ska lyckas måste du anamma nya sätt att tänka, även om det innebär att överge det beprövade. Attityden att bra idéer inte kommer utifrån kan driva en insats i hjärtat av ett företag.

Värderingar

Håll dig till dina värderingar och förbind dig till kvalitet, spetskompetens, ständiga förbättringar, tillit – till dig själv och andra – och framför allt integritet. Det är dessa saker som gör ett bra företag bra. Tappa aldrig tron ​​på dig själv, ditt team eller dina kunder. Ditt företag kommer att belöna dig för det.