Alla företag bör sätta upp mål. Som en del av planeringen fastställer ledningsgruppen mål för den närmaste tiden, det kommande året, samt på längre siktet, de kommande tre till fem åren. Att ha mål på plats hjälper ledningsgruppen att fokusera på de operativa steg den måste ta och de resurser den behöver för att nå dessa mål. Att nå viktiga icke-finansiella mål förbättrar företagets möjligheter att nå viktiga finansiella mål som intäkter och lönsamhet.
Kundnöjdhet
Att uppnå en hög grad av kundnöjdhet – och att förbättra den nivån varje år – borde vara ett viktigt mål för alla företag. Att hålla kunderna nöjda ger möjlighet till återkommande affärer. Nöjda kunder kommer sannolikt att berätta för sina vänner eller bekanta om den positiva upplevelse de hade, vilket genererar ytterligare kunder. När det gäller ett företag som säljer till andra företag kan det vara avgörande att kunna ge rekommendationer från tidigare nöjda kunder för att avsluta en försäljning med nya kunder.
Planerings- och rapporteringssystem
Ledningsgruppen för ett nystartat företag skapar en affärsplan som företaget ska presentera för möjliga investerare eller långivare, som också tjänar till att vägleda dem när de bygger företaget, ungefär som en ritning i ett byggprojekt. När företaget växer måste planeringsprocessen pågå, inklusive att regelbundet samla information om konkurrenskraftig aktivitet och jämföra faktiska resultat med prognostiserade siffror på minst kvartalsbasis. Att genomföra och förfina stegen i affärsplanen kan räknas som icke-finansiella affärsmål. Affärsplanen kommer också att ge dig en uppfattning om icke-finansiella resultatindikatorer, såsom marknadsplaner eller forsknings- och utvecklingsplaner.
Utbildning och utveckling av anställda
Intäktstillväxt och affärsexpansion skapar oundvikligen ytterligare komplexitet och ansvar för ledningsgruppen. Ge befintlig personal utbildningsmöjligheter för att förbättra sina färdigheter och förmågor som chefer. Se till att varje nyckelmedarbetare skapar en karriärutvecklingsplan för att säkerställa att de förvärvar de färdigheter som behövs för att vara en del av teamet när företaget växer.
Långtidsseende
I början är ett nystartat företags största angelägenhet att överleva, att framgångsrikt kunna lansera företaget inom ramen för de ekonomiska resurser det har och att nå ett positivt kassaflöde så snart som möjligt. När företaget kommer ur denna inledande fas bör ledningsgruppen börja fundera på hur företaget kommer att utvecklas på längre sikt. Överväganden inkluderar nya marknader företaget kan komma in på eller ytterligare produkter som kan utvecklas. Målet bör vara att skapa en företagsomfattande betoning på att identifiera möjligheter som dyker upp så att företaget kan utöva dem innan konkurrenterna gör det.
Policyer och procedurer
Ett litet företag behöver kanske inte ha detaljerade policyer och rutiner nedskrivna. Men i takt med att företaget expanderar blir det av högre prioritet att dokumentera arbetsflöden och metoder och formulera företagets policy. Nyanställda behöver vägledning om företagets affärsfilosofi, företagskulturen och vad du förväntar dig av dem så att de kan träda in och bli omedelbart effektiva. Den ursprungliga ledningsgruppen kan blandas och deras gamla befattningar fyllas med personer utanför företaget. Behovet av denna dokumentation är ett tecken på att företaget har lämnat startfasen och befinner sig i ett riktigt expansionsläge.
Samhällsengagemang
Icke-ekonomiska mål för ett företag inkluderar ofta att bidra med tid och ekonomiskt stöd för att förbättra livskvaliteten i deras samhälle – att vara en god företagsmedborgare. Detta stöd kan innefatta att sponsra välgörenhetsevenemang och uppmuntra anställda att engagera sig i värdiga ändamål. Inledningsvis kan målen för samhällsengagemang vara blygsamma när det gäller engagemang i kronor räknat. Men alla ansträngningar att engagera sig i samhället och välgörenhetsevenemang kan förbättra företagets rykte och ge dess varumärke en ytterligare exponering.